Κυριακή 23 Δεκεμβρίου 2012

Στὸ Χριστὸ στὸ Κάστρο

Ἀλέξανδρος Παπαδιαμάντης 

Ἀλέξανδρος Παπαδιαμάντης - Στὸ Χριστὸ στὸ Κάστρο
νας τς Χριστο Γεννήσεως το παλαι μητρόπολις το φρουρίου. ναΐσκος, πρ κατονταετηρίδων κτισθείς, στατο κόμη επρεπς κα δχ πολ φθαρμένος. παπα-Φραγκούλης κα συνοδεία το φθασαντες εσηλθον τέλος ες τν ναν το Χριστο, κα καρδία τν σθανθη θάλπος κα γλυκύτητα φατον. ερες ψιθυρισε μετ᾿ νδομύχου συγκινήσεως τ «Εσελεύσομαι ες τν οκον σου», κι θει τ Μαλαμ, φο λλαξε τν φ᾿στάνα της τν βρεγμενην κι φόρεσεν λλην, στεγνήν, κα τ γ᾿νάκι της τ καλό, τ ποα ετυχς εχεν ες βασταγν καλς φυλαγμένα π τν πρραν τς βάρκας, δεσε μέγα σάρωθρον κ στοιβν κα χαμόκλαδων κα ρχισε ν σαρών τ δαφος το ναο, ν α γυνακες α λλαι ναπταν πιμελς τ κανδηλια, κα ναψαν μέγα πλθος κηρίων ες δυ μανουάλια, κα παρεσκεύασαν μεγάλην πυρν μ ξηρ ξύλα κα κλάδους ες τ προαύλιον το ναο, που σχηματίζετο μακρν στένωμα παράλληλον το μεσημβρινο τοίχου, κλειόμενον π σζόμενου ρθο τοιχίου γείτονος οκοδομς, κι γέμισαν νθρακας τ μέγα πύραυνον, τ σζόμενον ντς το ερο Βήματος, κα θεσαν τ πύραυνον ν τ μέσ το ναο, ρίψασαι φθονον λίβανον ες τος νθρακας. Κα σφράνθη Κύριος Θες σμν εωδίας.
λαμψε δ τότε νας λος, κα στραψεν πάνω ες τν θόλον Παντοκράτωρ μ τν μεγάλην κι πιβλητικν μορφήν, κα κτινοβόλησε τ πίχρυσον κα λεπτουργημενον μ μυρίας γλυφς τέμπλον, μ τς περικαλλες τς ρίστης Βυζαντινς τέχνης εκόνας του, μ τν μεγάλην εκόνα τς Γεννήσεως, που «Παρθένος καθέζεται τ Χερουβεμ μιμουμένη», που θεσπεσίως μαρμαίρουσιν α μορφα το Θείου Βρέφους κα τς μώμου Λεχος, που ζωνταναι παρίστανται α ψεις τν γγέλων, τν μάγων κα τν ποιμένων, που νομίζει τς τι στιλβει χρυσός, εωδιάζει λίβανος κα βαλσαμώνει σμύρνα, κα που, ς ἐὰν γραφικ λαλει, φαντάζεται τς π μίαν στιγμν τι κούει τ «Δόξα ν ψίστοις Θε»!
ν τ μέσ δ κρεμαται μέγας ρειχάλκινος κα πολυκλαδος πολυέλεος, κα λόγυρα κρεμαστς χορός, μ τς εκόνας τν Προφητν κα ποστόλων, φ᾿ ν τελοντο τ πάλαι ο σεμνο γάμοι τν χριστιανν νδρογύνων. Κα λόγυρα α μορφα τν Μαρτύρων, σιων κα μολογητν. στανται π τν τοίχων ρεμοντες, παθες, ποοι ν τ Παραδείσ, εθ κα κατ πρόσωπον βλέποντες, ς βλέπουσι καθαρς τν γίαν Τριάδα. Μόνος γιος Μερκούριος, μ τν βαρεαν περικεφαλαίαν του, μ τν θώρακα, τς περικνημίδας κα τν σπίδα, φαίνεται λίγόν τι γκαρσίως βλέπων κα κινούμενος κα ρν, ες τ δεξι του ναο, κε που διατρυπ μ τ δόρυ του τν π θρόνου καθήμενον χρν Παραβάτην. Πελιδνς παράφρων τύραννος, μ τ βλέμμα σβνον, μ τ στθος αμάσσον, μάτην προσπαθε ν᾿ ποσπάσ π τ στέρνον του τν ξν σίδηρον, κα ξεμε μετ τς τελευταίας βλασφημίας κα τν μιαρν ψυχήν του. Γείτων τς τρομακτικς ταύτης σκηνς παρίσταται γλυκεα κα συμπαθεστάτη εκών, γιος Κήρυκος, τριετίζον παιδιον, κρατούμενον κ τς χειρς π τς μητρός του, τς γιας ουλιττης. Δία δώρων κα θυσιν ζητει διώκτης λέξανδρος ν λκύση τ παιδιον, κα δι το παιδιο τν μητέρα. λλ᾿ πας, καλν τν μητέρα του κα ποψελλίζων το Χριστο τ νομα, πτυσε τν τύραννον κατ πρόσωπον, κα κενος ξαγριωθες κρήμνισε τ παιδίον π τς μαρμαρίνης κλίμακος, που συνέτριψε τ τρυφερν κα δι στεφάνους πλασθν κρανίον.
Κα ες τν χηβαδα το ερο Βήματος, ψηλά, φαινετο στεφανουμενη π γγέλων τν Ορανν Πλατυτέρα. Κα κατωτερω, περ τ θυσιαστήριον, σταντο, ρρητον.σεμνότητα ποπνεουσαι, α μορφαι τν μεγάλων Πατέρων, το δελφοθεου, το Βασιλείου, το Χρυσοστόμου κα το Θεολόγου, κα φαινοντο ς ν χαιρον διότι μελλον ν᾿ κούσωσι κα πάλιν τς εχας κα τος μνους τς Εχαριστίας, ος ατο ν Πνεύματι συνέθεσαν. Πέριξ δέ, κα ντς κα κτός, εκονιζετο περιτεχνως λον τ Δωδεκαορτον κα τ τάγματα τν γγέλων, κα βρεφοκτονία, κα ο κόλποι το βραμ κα λστς π το σταυρο μολογήσας.
ταν φθασαν ες τ Κάστρον κα εσηλθον ες τν ναν το Χριστο, τόσον θάλπος θώπευσε τν ψυχήν των, στε, ν κα σαν κατάκοποι, ν κα νυσταζον τινς ατν, σθανθησαν τόσον τν χαράν του ν ζωσι κα το ν χωσι φθάσει ασίως ες τ τέρμα τς πορείας των, ες τν ναν το Κύριου, στε τος φυγε πσα νύστα κα πσα κόπωσις. Ο απόλοι, ερόντες νασχόλησιν κα πρόφασιν πως καπνιζωσι καθήμενοι, κα νίοτε πως ξαπλωνωνται κα κλεπτωσιν π κανέναν πνον τυλιγμένοι μ τς καππες τν παρ τ πρ, εχον νάψει ξω δυ πυρσούς, τν να μπροσθεν το ερο Βήματος, τν λλον πρς τ βόρειον μέρος. ντς το ναο θερμότης το λίαν εάρεστος, τ βοήθεια τν σωθεν κα ξωθεν πυρν. Κα εχον σωρεύσει πάμπολλας δέσμας ξηρν ξύλων κα κλάδων ο κε καταφυγοντες απόλοι, μ τς λιγας αγας κα τ ρίφιά των, σα δν εχον ψοφήσει κόμη π τν βαρν χειμνα το τους κεινο, ο τραχες απόλοι, οτινες εχον σώσει κα τος δυ λοτόμους κ το ποκλεισμο τς χιονος. Κα ετα ερες βαλεν ελογητν κα ψάλη λιτ τς μεγαλοπρεπος ορτς, μεθ᾿ κρ λεξανδρς ρχισε τς ναγνώσεις, κα σοι σαν νυστασμενοι, πεκοιμήθησαν σιγ ες τ στασίδιά των (! μελλον ρα το Προφητάνακτος ο θεσπέσιοι μνοι π ψαλμν ν καταντήσωσιν νάγνωσις νυστακτική, κα ς νάγνωσις ν παραλείπωνται λως, ς φορτικόν τι κα παρέλκον!), βαυκαλιζόμενοι π τν ρρινον κα μονότονον παγγελίαν το κρ λεξανδρ. γαθς γέρων το κ το μίμητου κείνου τύπου τν ψαλτν, ν τ γένος ξελιπε δυστυχς σήμερον. ψαλλε κακς μέν, λλ᾿ ελαβς κα μετ᾿ ασθήματος. Κανν σχεδν κλον δν λεγεν ρθς, οτε μουσικς, οτε γραμματικς. Πότε ν κα μισυ κλον τ νου ες ν, πότε δυ κα μισυ τ διήρει ες τέσσαρα. λλ προκριτωτέρα μάθεια τς δοκησισοφίας...
λλ᾿ τε ερες ξελθων ψαλε τ «Δετε δωμεν, πιστοί, πο γεννηθη Χριστός», τότε α μορφα τν γίων φανησαν ς ν φαιδρυνθησαν ες τος τοίχους. «κολουθησωμεν λοιπν νθα δεύει στήρ», κα κρ λεξανδρς νθουσιν λαβε τν ψηλν καλάμην κα σεισε τν πολυέλεον μ τς λαμπάδας λας νημμένας. «γγελοι μνοσιν καταπαύστως κε», κα σεισθη νας λος π τν βροντώδη φωνν το παπα-Φραγκούλη μετ πάθους ψάλλοντος: «Δόξα ν ψιστοις λέγοντες τ σήμερον ν σπηλαι τεχθεντι», κα ο γγελοι ο ζωγραφιστοί, ο περικυκλοντες τν Παντοκράτορα νω ες τν θόλον, τειναν τ ος, ναγνωρισαντες οκεον ατος τν μνον.
Κα ετα ερες πρε καιρν κα ρχισε ν προσφέρ τ Θε θυσίαν ανέσεως.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.